A Szarvas Gábor út átmenő forgalmának és az ezzel járó zaj és környezetszennyezés csökkentésének, valamint a gyalogos és kerékpáros közlekedés biztonságának növelése érdekében kezdeményezzük a Szarvas Gábor út és a Zalai út alsó szakaszának lakó-pihenő övezetté nyilvánítását. Ezzel azt is megakadályozzuk, hogy a jövőben autóbuszjáratot létesítsenek utcánkban.
Ennek érdekében lakossági fórumot hívunk össze, melynek témája:
Tájékoztató a lakó-pihenő övezettel és az aláírásgyűjtéssel kapcsolatban.
Időpont: október 15. szerda 19 óra
Helyszín: Virányosi Közösségi Ház
A fórumon részt vesznek Sütő-Nagy Réka és Felső Gábor területi önkormányzati képviselők.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk,
Kautnik András és Kardos József
Részteletes tájékoztatás a lakó-pihenő övezettel kapcsolatban és beszámoló az augusztus óta eltelt időszak eseményeiről
A jelentős lakossági tiltakozás hatására augusztus 27-én a Főplgármesteri Hivatal Városüzemeltetési és Környzetvédelmi Bizottsága (továbbiakban: VüBi) úgy döntött, hogy a kieső 158-as járatot a 291-es pótolja, mely a Zugligetet a Nyugati pályaudvarral köti össze.
A döntés ellen szintén jelentős lakossági tiltakozás alakult ki a II. kerületi Gábor Áron utcában, ahol csúcsidőben a 291-es járattal lakóhelyük előtt 3,5 percenként haladnak el buszok - ráadásul látszólag is kihasználatlanul.
A tiltakozás hatására még az augusztusi VüBi ülésen az a kiegészítés született, hogy fél éves monitorozási időszak után, figyelembe véve a lakossági és szakmai tapasztalatokat, a 2009 tavaszán módosthatják a járatokat.
Így semmiféle biztosíték arra nincs, hogy nem kerül elő újra a Szarvas Gábor úton meghosszabbított 156-os busz ötlete.
Lakó-pihenő övezet
A bizonytalan helyzetre is reagálva, ill. régebbi lakossági terveket felkarolva helyi önkormányzati képviselőink - Sütő Nagy Réka és Felső Gábor - segítségével elkezdtük előkészíteni azt, hogy a Szarvas Gábor utat a Dániel tér és a Zugligeti út között, valamint a Zalai út alsó szakaszát (a Zugligeti út és a Szarvas Gábor út között) lakó-pihenő övezetté nyilvánítsák.
A lakó-pihenő övezetben maximum 20 km/h-s sebességgel haladhatnak az autók, 3500 kg-os össztömeget meghaladó járművek nem hajthatnak be, parkolni csak a kijelölt helyen lehet.
Így sokkal nehezebb buszjáratot vezetni az utcába.
A gyerekek nagyobb biztonságban lesznek, hiszen csökken a tranzitforgalom és az ezzel járó veszélyek, szennyezések is.
Környékünk minden lakójának életminősége kedvezően változik.
A parkolás továbbra is ugyanúgy lehetséges lesz, csak táblák fogják azt jelezni.
Bővebb tájékoztatás a lakó-pihenő övezetről
Az alábbi tájékoztatást -jogszabálykivonatot- kaptuk Sütő Nagy Rékától a lakó-pihenő övzettel kapcsolatban:
11. Lakó-pihenő övezetek kijelölése
11. 1. Korlátozott sebességű övezetek kijelölése.
11.1.1. Korlátozott sebességű övezetnek olyan területet szabad kijelölni,
a) amelynek határoló útjai a területet az átmenő forgalomtól mentesítik,
b) amelynek úthálózata a környezet úthálózatától jól elkülöníthető és kialakítása (beépítése) jól felismerhető építési (környezeti) egységet alkot,
c) amelyeken nagy forgalmú, illetve nagy áruszállítási vonzattal járó ipari vagy mezőgazdasági üzemek, létesítmények, közintézmények - bölcsőde, óvoda és általános iskola kivételével - nincsenek,
d) amelyet normál nyomtávú közforgalmú vasútvonal nem keresztez.
11.1.2.
11.1.3. A korlátozott sebességű övezet bejáratát az úttest szintjének küszöbszerű megemelésével vagy más építési beavatkozással (pl. középszigetek, útszűkületek, optikai kapuk stb.) lehet feltűnővé tenni. Hasonló fizikai eszközök (sebességcsökkentő bordák, oszlopok, utcabútorok stb.) helyezhetők el az övezetek úttestjén a járművek várakozására szolgáló útfelületek kijelölése, illetőleg a járműforgalom számára megengedett sebesség betartása érdekében, ezek az eszközök azonban nem akadályozhatják a megengedett sebességgel történő folyamatos haladást. Útkereszteződésekben, valamint nagyobb gyalogosforgalmat keltő létesítmények környezetében, továbbá járdák, gyalog- vagy kerékpárutak átvezetésénél az úttest szintje megemelhető.
11.1.4. Korlátozott sebességű övezetben
a) párhuzamos közlekedést kijelölni vagy megengedni, főútvonalat kijelölni nem szabad;
b)
11.1.5. Korlátozott sebességű övezetekben csak egyenrangú útkereszteződések lehetnek.
11.1.6. Tömegközlekedési járat útvonalai csak kivételesen vezethetők át a korlátozott sebességű övezeten.
11.1.7. Korlátozott sebességű övezet időszakos jelleggel indokolt esetben csak olyan kereskedelmi, rendezvény részére szolgáló (pl. vásárváros, sportlétesítmény) és üdülő területeken jelölhető ki, amelyeknek közismert nyitvatartási rendje van, vagy a forgalom időszakos jellege egyértelműen meghatározható, és ezen időszakon kívül a gyalogosforgalom lényegesen kisebb.
11.1.8. A sebességkorlátozás indokolt esetben teljes településre (településrészre) is elrendelhető, ha az megfelel a korlátozott sebességű övezetre a 11.1.1. és a 11.1.3-11.1.7. pontokban előírt feltételeknek. Ebben az esetben a településre (településrészre) vonatkozó sebességkorlátozást valamelyik „Lakott terület kezdete” jelzőtáblával együtt elhelyezett „Sebességkorlátozás” jelzőtáblával kell jelezni.
11.2. Lakó-pihenő övezetek kijelölése
11.2.1. Lakó-pihenő övezetnek az olyan területet szabad kijelölni,
a) amely megfelel a 11.1.1. pontban megjelölt feltételeknek,
b) amelyet tömegközlekedési járat vagy vasúti pálya nem keresztez,
c) amelyen jelentős áruszállítási vonzattal járó, nagy forgalmú kereskedelmi intézmények nincsenek.
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
Közlekedés lakó-pihenő övezetben
39/A. § (1) Lakó-pihenő övezetbe - a „Lakó-pihenő övezet” jelzőtáblától a „Lakó-pihenő övezet vége” jelzőtábláig terjedő területre - csak a következő járművek hajthatnak be:
b) az ott lakókat vagy az oda látogatókat szállító személygépkocsi, a személygépkocsi kivételével a legfeljebb 2500 kg megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, a betegszállító gépjármű, motorkerékpár és ezekhez kapcsolt pótkocsi, segédmotoros kerékpár, állati erővel vont jármű és kézikocsi, a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű, továbbá az oda áruszállítást végző legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi,
c) az ott lakók költöztetését végző tehergépkocsi,
d) az oda látogatókat szállító autóbusz,
e) az oda építő- és tüzelőanyagot szállító tehergépkocsi és hozzákapcsolt pótkocsi,
f) az út- és közmű építésére vagy fenntartására, köztisztasági, rendvédelmi, betegszállítási, közegészségügyi feladat, illetőleg postai gyűjtő- és kézbesítő szolgálat ellátására szolgáló jármű, ha ez feladata ellátása érdekében elkerülhetetlen.
(2) A lakó-pihenő övezetben járművel legfeljebb 20 km/óra sebességgel szabad közlekedni.
(3) A lakó-pihenő övezetben a vezetőnek fokozottan ügyelnie kell a gyalogosok (különösen a gyermekek) és a kerékpárosok biztonságára. Ha az úton járda nincs,
a) a gyalogosok az utat teljes szélességében használhatják, a járművek forgalmát azonban szükségtelenül nem akadályozhatják,
b) járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad.
Aláírásgyűjtés a lakó-pihenő övezetért
A Szarvas Gábor út és a Zalai út alsó szakaszának lalakó-pihenő övezetté nyilvánításához szükséges a helyben lakók nagy többségének támogató aláírására. Ezért a következő hetekben aláírásgyűjtést szervezünk.
Az ív aláírható a gyógyszertárban (Szarvas Gábor út 46.), ill. az utcában többen is gyűjtik az aláírásokat.
Kérjük, érdeklődjön szomszédainál!